Rotor egirme usuly boýunça ýüplügi öndürmek pikiri täze däldir. Bu usuly ulanmak boýunça patent eýýäm ikinji jahan uruşdan öň bellige alyndy. Emma önümçilikde ulanyp boljak iň ilkinji rotor egiriji enjamy diňe 1950-nji ýyllaryň ortaralarynda hödürlediler. Ony J. Meimberg (Spinnbau şereketiniň işgäri) Bremende oýlap tapdy. Spinnbau bu maşyny 1955-nji ýylda Brýuselde geçirilen sergide görkezipdir, emma bu maşynyň soňky ösüşi togtadyldy, sebäbi ol kanagatlanarly işlemedi.
Bu usuly
ýene-de 1960-njy ýyllarda Çehoslowakiýada
täzeden ulandylar we 1965-nji ýylda geçirilen Bruen sergide
senagatda ulanmaga ýaramly bolan birinji rotor maşyny
görkezdiler. ITMA sergide (1967ý.) BD-200 maşynyň tanyşdyrylyş dabarasy bolup
geçdi. Şol zamandan başlap rotor
egriji maşyn egirme kärhanalarynda hakyky senagat
möçberinde ulanylyp başlady. Şu wagt rotor
ýüplükleriň dünýä bazarlaryndaky
tutýan paýy 20 %-den geçdi (jemi:
ýüplükleriň öndürilişine görä)
we bu paý durnukly ösmegini dowam edýär. Şu usul eýýäm dünýä
boýunça giň ýaýrady we adaty egirme prosess
ýaly hasaplanyp başlaýar. 1970-nji
ýyldan bäri tehnologiki we ykdysady taýdan
güýçli ösüşler boldy. Iň irki rotor ýüplükler
ýüňüň ýogyn (apparat) egirme usuly
boýunça öndürilen ýüplükleriň
häsiýetine eýediler, ýagny olar göwrümli, örän
tüýjemek, berkligi pes ýüplükler bolupdyr. Olaryň gurluşyna ýörite at berildi Sauerkraunt
strukturasy. Sebäbi bu
ýüplüklerde süýümleriň
ýerleşişi üýtgeşik we tertipsiz bolupdyr.
Emma yzygider ylmy barlaglardan, indiki
ösüşlerden we rotor egriji işçi bölekleriň
we şertleriň yzygider gowylanmagy bilen rotor
ýüplügi oňat hilli etmegini öwrendiler. Ol
indi hat-da ring ýüplüklerden kän tapawutlananok
(diňe biraz berkligi kiçiräk). Aslynda başynda
örän ýokary tow derejeler gerek bolýardylar (αm
160 αe 5,2). Indi
bolsa kadaly bahalary almak mümkin. Ykdysady taýdan
öňe gidişlik tehnologik ösüşlerden hem
aýdyň boldy. Meselem: rotoryň tizligi 40 ýylyň
dowamynda başynda 30 000 aýl/min, indi 160 aýl/min
ýetdi. Häzirki zaman rotor egriji maşynyñ bir
çykyşy (bir ik) ring maşynyň bir igine garanyňda
4-10 esse köp önüm öndürýär. Rotor egirme Ne 40 nomerli ýüplükleri egirmek
üçin ykdysady taýdan amatly.
Roror
egirmegiñ başgada ykdysady taýdan özüne
çekiji tarapy bu egirme fabrikadan çykýan galyndy
süýümlerini (ikinji materiallary) egirmäge döreden
mümkinçiligi. Öňler bu
materiallary ulanyp, bolanokdy. Indi rotor egriji
maşynyň kömegi bilen galyndylary gaýtadan işläp
ulanmak bolýar. Mundan başga rotor egriji
maşyn bu doly awtomatlaşdyrylyp bilýän
ýeketäk egriji maşyndyr. Şu
ýagdaý rotor egirmäniň ykdysady taýdan gymmatyna
uly ýardam edýär.
Rotor egriji maşynyň wezipeleri.
Rotor egriji
maşyn öz işleýişi boýunça gysga
ştapel egriji maşynlaryň başga hiç haýsyna
meňzeş däl. Ol şeýle esasy işleri
ýerine ýetirmeli:
önümi
inçeltmek - aýry süýümlere çenli tüýtmek
(süýümleri bölüşdirmek işine
köplenç diskretizirlemek
diýilýär)
aýlawly goşmak
arkaly garyşdyrmak;
aýry-aýry
süýümlerden çyzykly bitewi önümi emele
getirmek, ýagny birleşdirmek;
tertibe salmak
(önümiň içindäki süýümler
uzynlygyna tarap ugrukdyrylan we gönelen bolmaly);
aýlawly goşmak
arkaly düzgünleşdirmek;
towlamak arkaly berklik
bermek;
arassalamak
(mümkinçilik bolsa);
saramak;
Işleýiş
düzgüni.
Open-End-e çig mal jer ýa-da
örän seýrek ýagdaýlarda darak lenta görnüşinde
iýmitlendirilýär. Lentalar maşynyñ egriji bölümiň
aşagynda ýerleşýän çeleklerden
iýmitlendiriji turba tarap geçýärler 14. Iýmitlendiriji oklow 2
lentany 1 tutýar we ony iýmitlendiriji stolyň 3 üstünden açyjy
silindr 5 bölümine tarap
itýär. Ỳaý 4 stoly iýmitlendiriji silindre
tarap gysdyryp lentanyň berk tutulşyny üpjün
edýär.
Süýümleri rotora 9 çenli daşamak üçin güýçli
howa akymy gerek bolýar. Bu
howa akymy maşynda merkezi wentilýator döredýär.
Ol her rotor
gutysynyñ 15
çykyşlardan 13 howany sorup
alýar. Bu basyşyň döremegini
ýeňilleşdirmek üçin rotor guty germetik şekilde
ýapyk bolmaly. Howanyň aglabasy 2 we 6
nokatlaryndan girýär. Iýmitlendiriji turbadaky 8 howanyñ soruş akymy süýümleri
açyjy silindriň ýüzünden galdyrýa-da rotora
tarap ugrukdyrýar. Şol hereketiň dowamynda hem howa hem
süýümler tizlenýär, sebäbi iýmitlendiriji turbanyň şekili
daralyp barýar (konfuzor). Bu ýerde açyjy
silindrlerden soň ikinji çekim işi bolup geçýär.
Ol süýümleri biri-birine görä
tizlendirip süýndirýär we goşmaça
bölüp açýar. Şonda bu
güýçli howa akymynda süýümler belli
derejede gönelişýärler. Üçünji
çekim süýümleriň rotoryň diwarynda gelen
ýagdaýynda bolup geçýär. Çünki rotoryň töwerek tizligi
süýümiň öz tizliginden birnäçe esse
uludyr. Bu örän möhüm
görkezijidir. Sebäbi, ol
süýümleriň gowy ugrukdyrylyşyna uly ýardam
edýär. Süýümleriň
iň soňky gönelmesi, güýçli merkezden
daşlaşma güýçleriň täsirinden olaryň
rotor diwaryndan źeloba tarap typan
ýagdaýynda bolup geçýär.
Iýmitlendiriji turbanyň kese-kesiginden birwagtda ortaça 1-5 süýüm çykýar. Rotoryň diwaryndan aşak typandan
soňra, olar rotoryň źelobynda 18 uzynlygy boýunça ugrukdyrylan
şekilde ýatýarlar. Rotor 9 hereketsiz iýmitlendiriji
turbanyň astynda durnukly towlanyp durany üçin
süýümler źelobda
üznüksiz ýygnalyp durýarlar. Ỳagny
süýüm süýümiň üstünde
goýulup durýar.
Şeýlelikde źelobda üznüksiz
süýümli halka emele
gelýär. Bu
işe ters goşma (aýlawly goşma) aýdylýar.
Rotoryň her aýlawy
ýüplükde bir hakyky towy döredýär (typma
ýok şerti bilen).
Ỳüplük öz iň ýokarky tow derejesine
ýetende berlen güýç şertlerinde
ýüplügiň ujy öz okunyň daşynda
aýlanyp başlaýar. Indi
ýüplügiň açyk ujy birleşdirme
bölümiň 19
üstünde belli derejede parallel görnüşinde
ýatýar. Ỳüplügiň
tüýjerilen ujy aýlananda, ol süýümleri halkadan
alyp tutýar we olary öz içine towlap alýar. Şunlukda täze ýüplük bölegi
döreýär. Ol öz gezeginde indiki
süýümleri tutup towlaýar we ş.m.
ýagdaý dowam edýär. Ỳagny
ýüplük yzygider egrilýär. Mundan soñ
emele gelýän ýüplügi diňe çekiji
silindrler 17 arkaly rotordan çekip
almak we atanak saralan dükjä saramak işleri ýerine etirmek
galýar.
Tizlikleriň
gatnaşygy.
Adaty we maksimal tizlikler şeýledir:
açyjy silindriň
aýlaw sany 5000-10 000;
rotoryň aýlaw
sany 100 000 we ondan ýokary;
çykaryş tizlik
200 m/min çenli;
Ulanylýan
çig mal.
Rotor egriji maşyna iýmitlendirilýän
süýümleriň uzynlygyna baglylykda, olar şu
üç topara bölünýärler: gysga ştapel (
Ỳüplük şu çig maldan
öndürilýär:
pagta CO;
ýüň;
gaýtadan işlenen
galyndy;
inçe darak galyndy;
garyndylar;
poliester (PES);
poliakrilo-nitril (PAC);
poliamid (PA);
wiskoza (CV);
himiki
süýümleriň garyndylary (köplenç PES/CV we
PAC/CV);
tebigy we himiki süýümleriň garyndylary
(köplenç PES we CV goşulýar).
Germaniýada, Awstriýada,
Şweýsariýada öndürilýän rotor
ýüplükler 50 %-mi pagtadan we 30 % pagta we başga
süýümiň garyndysyndan edilýär. Mundan başga 10 % rotor ýüplük
pagta egriji fabrikalaryň arassalanan galyndylaryndan edilýär.
Islendik egirme usulynda süýümiň häsiýetleri egirme işe we ýüze
çykýan önüme uly täsir edýärler. Bu
ýagdaý rotor egirmede has hem anyk ýüze
çykýar.
Çig
mala bildirilýän talaplar.
Uzynlyk. Rotor egirme usuly boýunça gysga uzynlykly
süýümleri örän gowy işläp bolýar.
Şonuň üçin bu ýerde olar
örän islenýän çig mal bolup durýar.
Emma şu ýerde bir zady ýatdan çykarmaly däl:
egrilýän süýüm näçe gysga bolsa,
şonçada ýüplügiň hili pes bolar. Süýümiň uzynlygy esasan
ýüplügiň berkligine we düzgünsizligine
täsir edýär. Gysga süýümlerden
edilýän ýüplük has köp towy talap
edýär. Emma rotor egirmede ýüplügiň uzynlygy
rotordaky ýerleşdirilşine baglylykda diňe belli derejä
çenli amatly bolýar.
Süýümiň inçeligi. Rotor egirmede ýüplükdäki
süýümleriň ugrukdyrylyşy ring
ýüplükleriňki ýaly oňat bolmaýar.
Şeýlelikde rotor ýüplüklerde berklik ring
ýüplüklere garanyňda 20-40 % pes derejede ulanylýar.
Rotor ýüplügiň ýeterli berkligini gazanmak
üçin ýüplügiň kese-kesiginde has uly
süýüm sanyny ýerleşdirmeli bolýar. Netijede egrijilik ukuby (limiti) ýaramazlaşýar.
Berlen inli sapak nomerde has köp süýümleri ýerleşdirip
bolýar,
Galyň süýümler egirme
şertleriň ýaramazlaşmagyna getirýär. Olar üçin has ýokary tow koeffisiýentler
gerek bolýar. Egirme limitiň ösüş
çyzgysy -nji suratda
görkezilen. Çyzgydan görnüşi ýaly
sapaklaryň üzülmeleri ring egirmede
durnukly artýar. Şeýlelikde, her fabrika özi
üçin rugsat edilýän üzülmeleriň sanyny
Kese-kesikdäki süýümleriň
sanyny şeýle kesgitlemek bolýar.
Süýümiň
berkligi.
Rotor egirmede
süýümli materialyň doly ulanylmaýandygy
sebäpli iň berk süýümleri saýlamaly. Süýümiň we ýüplügiň
berklikleriniň arasyndaky çyzykly gatnaşyk Rieter
şereketiniň beren çyzgysyndan yzarlap bolar (-nji
-nji
a ýüplügiň berkligi, b süýümiň berkligi (pressley).
Hapa we tozan.
Rotor egriji maşyn süýüme düşüp bilýän hapalara örän duýgur bolýar. Gödek hapa bölejikler, esasan ösümlik bölejikler rotorda ýelmeşip galýarlar. Şol nokatda olar ýüplügiň emele gelşine päsgel berip, sapaklaryň üzülmegine we süýümleriň hapa bölejigiň daşynda üýşmegine getirýärler. Bu bolsa süýümleriñ üýşen ýerinde önümiñ galyň ýerine getirýär we göni şondan soň inçe ýere. Netijede, ýüze çykýan galyň-inçe kemçilikli ýerler periodik ýagdaýda gaýtalanyp durýarlar hem-de şol ýüplükden mata dokalanda muar kemçilige sebäp bolýarlar. Hapalaryň köpelmegi nepsleriň döremegine hem sebäp bolýar.
Kiçijik tozan toz
bölejikler rotorda haýal, emma yzygider
ýygnalyp durýar. Başynda darajyk bolan rotor
yzygider giňelýär. Süýümler
başynda dar bolan rotorda güýçli dykyzlanyp, ykjam
ýüplügi berýän bolsa, rotorda tozan
ýygnalandan soň, ýüplük az
dykyzlanýar, ýumşak we göwrümli bolýar. Şeýlelikde ýüplügiň
häsiýetleri ýuwaş-ýuwaşdan
üýtgäp barýar ýöne bu ýagdaý uzak
wagtlap görünmän galýar. Iň
soňunda bu müşderleriň arz etmegine getirýär.
Ne6 0,3 %;
Ne20 0,2 %;
Ne30 0,15 %;
Ne30-dan ýokary 0,1 %;
Ýagny iň arassa süýüm gözlenip satyn alynmaly we oñat egirme taýýarlaýjy enjamlar ulanylmaly. Şol enjamlaryñ arassalamaga we tozan aýyrmaga ukyby ýokary bolmaly. Käbir maşynlarda goşmaça hapa aýyryjy enjamlar göz öňünde tutulýar. nji suratda hapanyň önüme edýän täsiri görkezilen.
-nji
a berklik; b hapa, %;
Özge maddalar. Özge süýümler egirmekde mydamada bozulmalara we üzülmelere getirýärler. Mineral tozan, esasan kwars gumy we mineral tozan köplenç pagtalaryñ çöllerde ösdürilýän görnüşlerinde bolýar. Özge maddalar güýçli sürtülme täsirini edýärler we açyjy silindrler, rotorlar we naweller ýaly egriji işçi bölekleriň çalt zaýalanmagyna sebäp bolýarlar. -nji suratda tozanyň rotor iýilmesine edýän täsiri görkezilen.
Şirelik ýa-da şepbeşiklik pagta ulanylanda bu şireleýji maddalaryň işçi böleklere ýelmeşmegine getirip, egirmäni agyrlaşdyrýar, üzülmeleri köpeldýär we ýüplügiň häsiýetleriniň ýaramazlaşmagyna sebäp bolýar. Rotor egirme fabrikalarda diňe şiresiz pagta ulanylmaly.
Sintetik süýümleriň
timarlanmasy.
Sintetik süýümlerde öwüşginligi aradan aýyrýan ýörite himiki maddalaryň edil mineral tozanyňka meňzeş güýçli sürtülme häsiýeti bar. Olar egriji bölümleriň çalt zaýalanmagyna sebäp bolýarlar. Şonuň üçin öwüşginligi aýyrylan süýümler rotor egirmede ulanylmaýar.
Ýüplügiň galyndylary.
Pagtañ galyndylary, meselem, ring egriji maşynyň aspiratorlaryndan alynýan ýüplügiň tüýdülmedik galyndylary egirlende, olar rotora geçýärler. Bu bolsa üzülmelere ýa-da galyň ýüplüklerde galyň ýerlere getirýär.
Ýokarda berlen maglumatlara laýyklykda ring egirmä garanyňda rotor egirmede aşakda getirilen ýagdaýlara şeýle talaplar bildirilýär.
Inçelik: Ýokary:
Berklik: Ỳokary:
Ỳetişik : Gowy
Gysga süýümleriň mukdary.
Rotor egirmede suyumlerin uzynlygy gaty mohum dal, yagny bu usul bilen gysga suyumleri hem islap bolyar.